Perkhidmatan Internet Banking
25 Mei 2022 | Aktiviti TerkiniPusat Ekonomi Digital , Selasa - 24 Mei 2022 – PEDi Jeram telah melatih usahawan dalam perkhidmatan Internet Banking. Perkembangan teknologi dan maklumat kini telah menembusi pelbagai sektor termasuk dunia perbankan yang agak dinamik agar seiring dengan keperluan pasaran. Satu kejayaan yang telah dilaksanakan secara meluas oleh bank adalah penggunaan internet banking untuk menyokong perkhidmatan kewangan jarak jauh. Perbankan internet adalah satu istilah yang digunakan untuk menggambarkan proses di mana pelanggan yang melaksanakan transaksi perbankan melalui cara elektronik.
Dengan menggunakan internet banking,p eserta boleh melakukan pelbagai jenis transaksi perbankan melalui telefon bimbit atau komputer riba yang disambungkan ke internet. Internet banking adalah saluran pengedaran bank untuk mengakses akaun yang dipegang oleh pelanggan melalui internet menggunakan browser pada komputer atau peranti “smartphone”.
Perbankan Online membolehkan pengemaskinian lebih mudah. Masa untuk menukar alamat surat-menyurat dikurangkan, pesanan cek tambahan mendatangkan faedah dan mengenakan kadar faedah masa sebenar. Kemudahan pemantauan apabila seorang pelanggan boleh memantau perbelanjaan / beliau melalui dompet maya melalui bank-bank dan aplikasi tertentu dan membolehkan pembayaran atas talian. Selain itu, boleh menyemak baki akaun masa sebenar dan maklumat yang mendatangkan faedah. Ini mempercepatkan proses perbankan, justeru meningkatkan kecekapan dan keberkesanannya. Kemudahan transaksi adalah lebih cepat daripada penggunaan ATM atau perbankan di kaunter.
Berikut adalah gambar sepanjang aktiviti ini dijalankan: